Börjar dra ihop sig..

Ja, ni läste rätt. Snart är inridningen av Musse ett faktum och jag ränkar nu ner dagarna med späning!
Jag har förberett honom genom att träns träna, longera både med och utan sadel. Han lyssnar numera på rösten i övergångarna och är verkligen super duktig. Tyvärr har jag inte kunnat longera nu på senaste utan har mest blivit frihets dressyr som man så fint kallar det.
Han följer mig, bjuder frammåt när jag rör mig mot bakbenen, saktar in när jag ber honom med rösten och när jag rör mig mot fram benen.
Jag tror verkligen på att dessa saker måste sitta ordentligt innan man ens sitter upp på en oinriden häst. Dom måste veta vad stanna är, skritta osv för att det inte ska bli total kaos på ridbanan.
Jag längtar verkligen tills jag sitter på hans rygg och vi får ut och bygga lite muskler.
Första halvåret - året kommer han bara "mjuk ridas" altså bara på skoj mest för att bygga muskler och ha roligt tillsammans. När han börjar närma sig 4 år kommer jag börja lära honom lite mer. Men fram tills dess ska vi bara ta det lugnt, ha roligt och som sagt, bygga muskler!
Det är såå viktigt att en häst har musklerna och konditionen till det man ber av dom. Att hoppa en häst utan kondition eller muskler (eller ännu värre, utan begge delarna) är rent utav elakt! Tänk er själva att bli tvingad att springa ett maraton lopp eller en fotbolls match utan muskler eller kondition.
Tycker man ser allt för ofta unga eller okunniga personer som rider alldeles för hårda eller låga pass med hästar som inte har kapaciteten pga detta.
Någonting jag heller aldrig kommer förstå, är ryttare som inte värmer upp sina hästar ordentligt innan ett pass. Jag har fått lära mig att man ska skritta MINST 10 minuter gärna mer innan man ens börjar trava. Så att börja gallopera med sin häst 5 minuter efter uppsitt är för mig helt oacceptabelt och skriker okunnig på långa vägar.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!