Hackamore - Är ni för eller emot?

Några undrade varför jag är emot hackamore och det tänkte jag faktiskt ta och svara på såhär på morgon kvisten..
Jo såhär är det.. Jag är egentligen inte emot själva hackamoret i sig. Men jag vet hur många människor det finns där ute som inte kan hantera varken ett bett eller hackamore som man ska. Det slits och dras i "munnen" och är allmänt hårda i handen.
Ett hackamore är väldigt skarpt, det trycker emot nosryggen och tunna partier i underkäken. Det kan med rätt kraft och felplacerat faktiskt bryta av nosryggen, men även påverka på andra sätt. En ryttare som inte har 100% koll på vad den gör och inte är fjäder lätt i handen ska altså inte använda detta sk "bett".
Man har hört mardröms historier om hästar som faktiskt fått nosryggen bruten och det har gjort mig väldigt ifrågasättandes utav användandet av detta bett!
Jag tycker att om man inte kan hantera en häst med ett vanligt bett, fins ju olika orsaker till det, så tycker jag att man ska först och främst göra en grundlig koll och ta reda på den riktiga orsaken till detta.
Kolla mun och tänder, hur ryttaren beter sig med sina hjälper och händer, osv. Sen ta det utifrån det.
Men ett hackamore tycker jag ska vara den absolut sista lösningen om ingenting annat hjälper, och då ska det vara en RUTINERAD ryttare som vet vad den håller på med som använder det..
Tänk bara i hoppningen, hur fel det kan gå om man inte lättar på handen ordentligt!
Kort förklaring: Jag är inte emot "bettet" i sig, utan ryttare som inte kan hantera det!
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Anonym

EMOT

2012-04-13 | 15:40:57
Anonym

som du. jag är emot hackamore tycker inte man ska använda det om man inte är rutinerad

2012-04-13 | 15:41:48
Lina

Jag använder hacket som omväxling på min ponny så att han ska slippa ha ett bett i munnen hela tiden, vilket min veterinär tycker är jättebra. Så jag tycker att det är väldigt bra att det finns. Men jag förstår hur du tänker, och håller med. Orutinerade och speciellt de med hård hand ska absolut inte använda det (även fast det krävs väldigt mycket kraft för att bryta av nosryggen och så länge man har ponnyhack så är det nästintill omöjligt. Vad jag läst.)

2012-04-13 | 21:27:45
http://olinao.blogg.se/
Nostradamusz.blogg.se

Lina: Nej precis som du säger ska det till mycket kraft. Men kan man inte ställa in hackamoret ordentligt så den ligger felplacerad och någonting händer så kan det gå riktigt illa och orsaka smärta och skador.

Men visst kan det vara bra för vissa som kan hantera :)

2012-04-13 | 23:35:51
http://nostradamusz.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!