Redo för morgondagens avgång!

Vilket underbart väder vi haft idag!! Vaknade upp till sol och fågel kvitter, inte ett moln på himmelen.
Musse fick gå utan täcke idag till och med.
Idag har vi varit i sverige och handlat lite mer häst mat och nödvändigheter. Killarna åker ju imorgon (!!) som jag har längtat. Altså inte längtat efter att bli av med dom utan på Musses inridning, det går ju som sagt inte här då jag inte var paddock eller ridhus, och att Kheezo ska få leka av sig med jämnåriga..
När vi kom hem så körde vi sista last träningen på killarna innan morgondagens körning.
Började med Kheezo som vanligt och lät Musse stå kvar i boxen under tiden. Han måste ju stå där själv imorrn så vi kollade av lite hur han skötte det och det var inga problem.
Och Kheezo var helt okomplicerad. Gick på med en gång och lyssnade fint när jag bad honom backa ett par steg i transporten (halvvägs ut), stå still och sedan gå ända fram igen.
Då satte vi för bommen och stängde igen luckan och han kunde inte bry sig mindre.
Vi stod väl så i 5-10 minuter, sedan öppnade mamma luckan, tog bort bomen och jag lät honom stå kvar med allt öppet i någon minut innan jag backade ut honom halvvägs, gick ända fram till bomen igen, och sedan backade ut helt.
Sedan var det dags för Musse. Visste egentligen inte hur det skulle gå, jag hade liksom inga förväntningar. Men förhoppningen var ju att han skulle gå på med en gång.
Jag började med att backa honom tre steg bakåt och gå två varv runt mig, sen tog jag sats och gick in i transporten med mellanväggen vikt åt sidan. Han gick på med en gång, inga konstigheter alls.
Sedan fick han stå i någon minut innan jag backade ut honom, mamma vek in mellanväggen och satte fast den medans jag tog två varv med honom runt mig. Sedan gick vi in i transporten.
Jag såg hur förvånad han såg ut när han gick på, han märkte inte att mellanväggen var annorlunda placerad förrens han var halvvägs in i transporten. Hihi, såg verkligen rolig ut!
Han gick på ända fram, utan något bråk eller stopp. Så mamma satte dit bommen och fällde upp luckan och det var väl typ det. Stod och pratade lite och myste i 10 minuter ungefär sedan öppnade mamma bom och lucka och flyttade mellan väggen (ville se hur han skulle reagera, om han skulle slänga sig bakåt eller stå kvar lugnt) och lät honom stå stilla i 1 minut innan jag backade ut honom.
Jag är så stolt över mina killar. Så jäkla duktiga dom är!!
Speciellt Musse som jag trodde vi skulle få jobba arslet av oss med, för att få på honom på transporten och sedan få honom lätt lastad.
För det är precis det han är just nu. INGA konstigheter alls. Men jag behöver så klart åka till honom under denna månad han är borta och last träna honom för att han inte ska glömma bort hur roligt det är att gå på transporten.. *blink* Och samma sak med Kheezo naturligtvis.


..

..

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Maria - Hästägare och Personlig tränare

Vilken tjusig kille!

2012-04-29 | 20:07:38
http://mijas.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!