Äventyr med Musse

Idag åkte vi iväg med Musse till ridhuset som ligger en bit bort. Det spö regnade så småttingarna fick stå inne under tiden och värma sig.
Tog in Musse i det tomma stallet och gjorde honom iordning. Sedan gick vi in i ridhuset och gjorde några NH övningar medans vi bekantade oss lite med miljön.
Sedan hjälpte mamma mig upp i sadeln. Jag behöver hoppa upp i sadeln innan jag kan dra åt sista hålet eftersom den är "stum" så att säga.. Men funderar på att köpa en med resår längst ut. Har dock hört att man inte ska ha en sådan i början, det är därför jag inte brytt mig om att köpa en. Någon som vet bättre än mig?
Han har ju vant sig nu vid sadelgjorden. Han hade sadel tvång ett tag, tror jag iaf, men nu gör han ingenting alls.
I vilket fall.
Rid passet gick jätte bra. Jag travade ju första trav stegen för ett par dagar sedan, men idag så travade vi lite mer och fler travsteg efter varandra.
Jag rider väldigt mycket med vikten, skänklar samt rösten och styr honom även mestadels så. När jag ska stanna honom säger jag "stå" och lutar mig lite lätt frammåt och använder liiiite tygeltag. Ska jag svänga till höger så använder jag vnster skänkel och ändrar på sittbenet.
Idag så hade han lite bekymmer med mina hjälper i traven. Jag ska försöka förklara:
Vi travade och jag satt ned på "fel ben" och skulle byta, då sitter man ju ned i två steg istället för ett, då tror han att jag vill att han ska stanna av någon konstig anledning, så han tvär stannar. Det är absolut inget fel på reaktions förmågan eller viljan att göra rätt!
Så det har vi jobbat lite med idag. Emellanåt så går jag tillbaka till "trygga övningar" som kan kan, som att stå, backa, gå framåt osv. Det är bra för självförtroendet!
 
Ska se om jag kan få till en liten video från dagens.. Om det finns någon intresserad förståss?
 
 
..
 
VIDEO
 
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!