Gårdagen i text

På förmiddagen var det så pass varmt att jag passade på att tvätta honom för första gången. Använde bara vatten och en svamp och pälsen blev helt mjuk när den torkade.
Försökte spola benen också men det gillar han inte alls. Han springer bara runt mig hela tiden.. Tips någon??
Vi hoppade över ridningen igår. Tänkte att han skulle få en vilo dag, men han var så jädrans pigg och ostimulerad emot eftermiddagen så jag slängde på honom sadeln endå och gick ut för att longera.
Märker på en gång att han spänner sig så dant att han ser ut som en ballong.. Kröker upp ryggen på nåt konstigt vis liksom.
Och igår fick vi se de första bock och bakutsparken på länge igen. Hm. Kände på mig att någonting var fel redan inne i stallet så jag kikade på sadel gjorden och mycket riktigt så hade jag råkat kryssa läder remmarna.. Att han kände det? Märkligt, men jag antar att det kanske blir stumt eller nåt?
Så in i stallet och korrigera det misstaget, mamma tog ut honom och då gick det allt bra igen.
Inga spänningar och han gick jätte fint och lugnt.
Så ska jag ta över och min lilla mamma tittar bort i en sekund och då lyckas han ställa sig på longerlinan..... Hmmmm!
Som tur är så är jag inte ett fan av att longera i träns utan har alltid grimma ovanpå och longerlinan kopplad i den istället för bettet. (Allt för att bevara munnen så mycket jag kan)
Men han blir så klart rädd, stegrar sig loss från linan och sätter iväg i världens fart med linan släpandes efter sig. Panik, panik. Ha ha. Lill skrutten.
Jag ropade på honom att stanna och efter sina tre varv i panik (tror inte ens han hörde mig, det enda han såg var den där jäkla linan som vägrade sluta förfölja honom) så stannade han till och jag fick ta loss linan från honom.
Klappade på honom och talade om hur duktig han var som stod stilla så jag fick hjälpa honom.
Sedan lekte vi bort det där med lite NH övningar som han tycker är så kul.
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Anonym

ett tips till badningen, fortsätt spola och lugna honom bara med ord och kroppsspråk så kommer han förstå att de inte är farligt, slutar du spola när han blir rädd har han ju blivit av med de han ville och kommer därför fortsätta. ;)

2012-06-29 | 20:17:55




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!