"Lille-man's" träning

Han kom som sagt för tre dagar sedan men eftersom han är rätt så ohanterad så satte vi igång med NH redan för två dagar sedan.
Märkte ganska omgående att han har väldigt mycket energi och power i sin lilla kropp som verkligen behöver stimuleras, både fysiskt och psysiskt varje dag!
Han skulle kunna bli en kanon tävlings ponny, det känns som han har det där "lilla extra" som inte alla ponnys har.
Så det jag gjorde var att se vad han kunde, och vad han var villig att göra för mig.
Jag började med att låta honom följa mig med "hängande" longerlina. Först brydde han sig inte ett sk*t om mig, skulle bara gå med huvudet i backen och lukta på Musses bajs och äta gräs. När jag tog upp hans huvud blev han skit arg och började stampa, hoppa och kraffsa med fram benen.. Typisk ouppfostrad ung hingst. (Tur han är så liten)
Jag fortsatte att försöka fånga hans uppmärksamhet, sick sackade över hela banan, vände tvärt, stannade osv. Det tog väl 10 minuter innan han slutade bråka med huvudet i backen!
Han kunde verkligen ingenting så jag började med någonting simpelt som "stå" (stanna).
När han lärt sig det longerade jag några minuter innan mamma kände lite på honom.
Idag fick han också "tämjas" lite.. Ha ha.
Han är väldigt speciell den här lilla killen. Han gör liksom precis som han vill, men han verkar förstå rätt snabbt vad man menar.
Men han bråkar lite med vilje, tror det tar emot och hedern får sig en liten törn att behöva göra som jag/ mamma vill.
Han har väl mest gått i hagen som sällskap och styrt och ställt över alla hästar och inte blivit särskilt mycket hanterad. Men det blir nog bra snart, tvivlar inte på det =) Men det är mycket häst i liten kropp, det vill jag lova! ;)
En rolig grej han gjorde igår var när han följde efter mamma på en liten volt, då börjar hon fjanta sig och stampar lite extra och böjer på knäna. Då ser det ut som han gör likadant men sen vet jag inte vad han får för sig att hon gör men han hoppar typ på henne (nästan).
Hon gick ju nästan vid rumpan på honom och fjantade sig, tror han tar det som "häst lek" och ska busa. Men så får man INTE göra!
Han är så rolig. Han ställer sig med frambenen i kors ibland och blir kvar så, ser liksom ut som han står och "chillar" haha!! Ser ni??

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Lina

Vad ska du göra med honom? :)

2012-06-14 | 23:36:29
http://olinao.blogg.se/




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!