Första bettet - unghäst bett

Det här med bett kan ju på vissa unghästar vara ett jätte svårt val. Man frågar runt och får olika svar från alla olika håll. Vissa säger att man ska ha ett vanligt hederligt två delat bett, andra säger tredelat. Sedan får man höra att äppelbett kan vara bra, medans andra säger att dom inte är bra eftersom det kan bli märken i dom som börjar skava i munnen, vilket i sin tur kan resultera i problem i tränsning eller ridning.
Andra alternativ är ju gummi betten. Men även där finns det ju för- och nack delar.
Jag använder mig utav ett äpple bett på Musse.
Anledningen till att jag gör det är för att jag tycker att det ska vara en så trevlig upplevelse som möjligt för en unghäst att ha ett bett i munnen. Att utbilda en unghäst för mig handlar om att göra det på deras villkor och takt, och få det att kännas roligt och lite som en lek för dom. Jag personligen vet ju att det är träning, men det ska inte han riktigt veta.
Och varesig om man har en unghäst eller inte så går man ju igenom sin utrustning efter varje användningstillfälle, vilket gör att man upptäcker ett bit märke i bettet ganska omgående. Därför ser jag inget hinder i att använda ett äpple bett, och har alltid använt dessa på mina yngre hästar.
Det som är bra med det bettet tycker jag, är att dom suger mer på bettet och snabbare enligt min erfarenhet, eftersom det är relativt mjukt att ha i munnen och smakar gott. (det blir dessutom inte sådär kallt som ett vanligt bett blir) Win-win!
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Carolina - Beridare på stall Assla

Var gärna med och diskutera veckans fråga! Vad använder du för nosgrimma vid bruk?

2012-01-19 | 14:08:58
http://asslatjejerna.se




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!