Tisdag 24 Januari 2012

Igår var det dags för Musses första longering med sadeln på. Jag använder mig utav en relativt lätt sadel på honom nu i början. Det var ju ett tag sedan han fick röra på sig med sadel på så jag var förberedd på att han skulle bralla lite. Och visst gjorde han det. Han bockade och sparkade bakut i några varv, vilket jag lät honom göra till han ville stanna av sig själv. Sedan fick han stå stilla i ett par minuter och hämta andan. Sedan var han hur duktig som helst.
Han fick skritta och trava på en volt och vi tränade lite på stopp och övergång från skritt till trav och omvänt.
Super duktig kille!
Efter ca 15 minuter tog jag av sadeln och vi avslutade longer passet med 10 minuter vanlig longering.
Sedan släppte jag ut honom i hagen igen och tog ut Kheezo för att gå några varv på tomten med honom och träna på att klappa på täcket, som han tycker är så läskigt.
Han sprang runt, runt mig där ett tag tills han lugnade ner sig lite. Då började vi gå längre bort på tomten, ifrån Musse, det ville han inte riktigt. Utan försökte stegra och tro att han skulle bestämma.
Han börjar piggna till den lilla krabaten! När vi hämtade honom så var han som en liten hund. Gjorde ingenting, vart man är gick eller gjorde.
Men när vi köpte honom fick han bara hösilage till foder. Han hade jätte mycket mask i magen (veterinären hade aldrig sett på maken) och våtutslag efter att ha gått ute hela sommaren och varit blöt.
Så jag antar att han inte mådde särkilt bra..
Han har fått tillbaka gnistan i ögonen och är allmänt pigg och glad. Han springer runt och busar med Musse och stegrar och bockar hela dagarna.
Snart får han springa i en större hage. Den han har  nu är bara temporär eftersom det är fruset i marken så får vi inte ner pinnarna.
En annan sak, han "biter i luften" mot Musse när dom hälsar. Altså inte som att han ska bita honom, utan mer som att han.. Jag vet inte vad. Ska lägga upp en video på det, det ser så kul ut. Jag tror det är någon slags "underkastelse" grej hästar gör... Någon som vet?


Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Anonym

Hej!

Vag hemskt att höra att den lille haft en så tråkig start! Men skönt han har det bra hos dig och Musse nu :)

Jo föl tuggar så mot äldre hästar för att visa att "jag är bara en liten bebis och ska behandlas därefter". ven unghästar kan göra det i spända situationer med dominanta hästar, men jag har aldrig sett någon äldre än tre år göra det. Är inte vanligt att så gamla gör det heller, men min ena unghingst gjorde så mot mitt dräktiga ledarsto såg rätt kul ut, en stor kaxig grabb var han annars :)

Hälsn

Sanna

2012-01-31 | 03:24:58
katarina

precis, de gör så för att visa sig undergivna. Det ser rätt kul ut :)

2012-01-31 | 14:20:18




»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!