The best of times are now.

Äntligen hemma i lugnets vrå. Har hunnit vara hemma några dagar och umgåtts med mina djur och mamma.
Musse är hemma igen och Kheezo är på årings bete.
I söndags var vi iväg och köpte en sadel till Musse. Det blev en Morris & Nolan dressyr sadel, en begagnad så klart.
Mina tidigare sadlar passade inte Musse eftersom han behöver ha en med vid bom. (kanske redan har nämnt det iofs)
Musse har ju varit iväg på inridning, insittning i en månad.
Hon jobbade honom från marken i två veckor för att sedan börja förbereda honom för att sitta upp i sadeln.
Han är skrittad och travad lite lätt, men mest riden i barbacka sele. Jag har fått förklarat för mig att han är riden i sadel 3-5 gånger vilket är kanon! I början stod han bara stilla när hon hoppade upp. Ville inte gå frammåt alls utan blev som fast frusen. (Jag som trodde han skulle explodera och bocka och sparka bakut, men icke det)
Och i söndags var det dags för mig att sitta upp på Musse jag, för första gången.
Jag började med att sätta på honom sadeln och körde lite NH, "följa john", stopp och backa. Det gjorde jag i ca 5-10 minuter, efter det longerade jag honom i ca 15 minuter.
Eftersom han är hemma nu så räknar jag med bakslag, att han kanske gör någonting som han inte gjort med Helene. Så jag började med att hänga på honom över sadeln ett par gånger och lät honom gå något varv med mig så. Sedan slängde mamma upp mig samtidigt som hon höll honom i longerlina för säkerhetens skull.
Det gick jätte bra. Han gorde verkligen ingenting så mamma lossade linan och jag skrittade runt honom själv, ca 10 minuter.
...
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)






»
»
»

Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!